Kutedo Ryu
way of the warrior

KUTEDO BUDO KAI - KUTEDO RYU

Shihan Ohashi mester által létrehozott fegyveres és pusztakezes harci iskola. (az alapítás ideje bizonytalan) Az okinawai karate, és a kínai kung fu erősen befolyásolta a kialakulását. Jelen korra a fegyveres technikák teljesen háttérbe szorultak, csak alapmozgásanyagukat őrzi néhány formagyakorlat. Tradicionális irányzata kifejezetten támadó, agresszív harcművészet. A szem és a torok kivételével az egész test támadható. Küzdelem közben védőfelszerelést nem használ. Jellegzetességei a fejre gyorsan és változatos irányból leadott "nyitott kezes" technikák. Nagyon balesetveszélyes irányzat. Modern változata a mai kor követelményeinek megfelelően, szabályok, és védőfelszerelések használatát vezette be. Belharcos irányzat, sajátosságai a bokszrendszerű kéztechnikák, és a nagy erővel közelről leadott köríves rúgások.
1987-óta oktatják Magyarországon szervezett keretek között.

Eddig a részlet a "hivatalos" ismertetőből, ami a megszokott sablonokat, fordulatokat tartalmazza, de a lényeget szerintem, nem mondja el a Kutedo-ról.

Mit jelent számunkra, akik ezt gyakoroljuk?
Kenpo vagy kempo (mindenki használja a számára szimpatikusabbat) ökölharc, boksz, bokszrendszer, Délkínából kerül Okinawára (kínai boksz) és a ma karate-ként közismert harcművészet egyik alapja.
(Gichin Funakoshi: Dai Nippon Kempo Karate Do)
Az ütéseken védéseken és rúgásokon kívül dobásokat, és földharctechnikát is tartalmaz. A küzdőtávolság függvényében használ: rúgást, ütést, dobást, földharcot.

Kutedo - jelentése, kilenc kéz útja. A do nem a fizikális, hanem a spirituális utat jelenti. A kilenc kultikus számként, illetve kilenc fajta ököltechnikaként (renraku ichi) és kilenc formagyakorlatként (kata) is jelen van.
(Egy kis érdekesség: -Buddhista történeteket olvasva olyan kifejezésekre lelhetünk, mint "Shiki-soku-ze-ku" és "Ku-soku-zeshiki," amelyek szó szerinti fordításban azt jelentik, hogy "az anyag üres" és "minden hiábavalóság." A ku írásjelet, amely mindkét meghatározásban szerepel, szintén ejthetjük kara-nak is, és ez így ugyanazt jelenti.( GICHIN FUNAKOSHI: ÉLETEM ÉS A KARATE-DÓ, HUNOR Vállalkozás, 1996)
Karatedo - jelentése üres, fegyvertelen kéz útja.


Eredeti küzdőrendszere valóban nagyon balesetveszélyes irányzat volt. A szem, a torok, a gerinc és az ágyék kivételével minden támadható volt. Érdekessége, hogy a fejet csak nyitott kézzel támadta (keményet a puhával,...) A küzdelem a gyakorlatban következőképpen zajlott: - Egy rövid gyors elterelő jellegű rúgástechnika (mély állásból) a térdre vagy sípcsontra, és egy gyors célzott kéztechnika fejre.(halánték, nyak, fejbiccentő izom...) Vagy fordítva, az elterelő technika fejre-szemre, (gyors elsőkezes) és a lábra, térdre (izületre) egy erős befejező rúgás.




A fentiekből egyenesen következik, hogy a gyakorlás, főleg a kezdőknél, nem zajlott sérülések nélkül.
"Modern" változata igyekszik elkerülni a felesleges sérüléseket. Ezért a küzdelmet a gyakorlók jártasságához (övfokozat) igazítja.
Alap - csak a test támadható bármilyen ütés-és rúgástechnikával, illetve engedélyezettek a kisívű földreviteli technikák és a földharc. A gyakorlók megszokják a küzdelmet, a testük megerősödik, kialakulnak és elvesznek bizonyos reflexek. (kialakulnak a gazdaságos-minimális védekező mozdulatok, és elvész "az ijedtemben becsukom a szemem") Ez a fajta küzdelem (chudan-contact) minimális veszélyforrást rejt a gyakorló számára.
Közép - mint az alap, plusz lábtechnikák bővítése. (combra és fejre is)
Haladó - a tradicionális szabályokhoz visszatérve, mindent lehet - ekkorra (fekete öv) már kialakul a technikák és a test feletti uralom (kontrol) ami miatt a küzdelem, bár gyors, a gyakorlók meg sem érintik egymást.
És ezt még tovább fokozva, fegyver ellen pusztakézzel, és fegyver ellen fegyverrel történő küzdelem, (tanto kumite) természetesen gyakorlófegyverekkel (gumikés)
Ez a gyakorlás a küzdelem egy teljesen más aspektusát mutatja meg. Egy merőben új és más élményt.


Versenyek, versenyzés - Szerveztünk saját versenyeket, (nem csak küzdelemben, hanem erőnléti feladatok teljesítésében is, fekvőtámasz, lábemelés...) illetve más iskolák versenyein is elindultunk (full contact).
A harci művészetek nemzetközivé válásával előtérbe került a versenyzés, illetve a művészet ilyen formában történő népszerűsítése, reklámozása. Csakhogy ezeket a képzési formákat nemcsak testedzés céljából hozták létre! Nem vitás, hogy kiharcolta a helyét a sportok között, és ott helye van. Aki haladó (profi) szinten akar versenyezni, az a teljes képzési anyagból csak azt gyakorolja, ami a verseny folyamán értékelhető, felhasználható (eladható) Ő nem a művészet gyakorlója, hanem sportoló. Ez nem baj, de nem ez a Budo!


A 90-es években úgy gondolva, hogy a technikákon túl, a Budo eszenciája, az igazi értéke, nem elérhető Európában, (mintha ezt a tanítást az ázsiaiak nem adnák közre) magunk kezdtük ezt keresni, különböző mesterek és szövetségek útján.
(KKF Shihan T. Morita, IMAF Shihan S. Sato, WMAA Shihan T. Wong)
Ezektől a mesterektől nagyon sok jót és hasznosat tanulhattunk, de leginkább azt, hogy nem kel keresni-kutatni világmegváltó dolgokat! Az igazi Budo - Bushido a hétköznapi dolgokban gyökeredzik, a szemünk előtt zajlik, csak nem látjuk meg.
Meg kell tanulnunk meglátni!
Titka az egyszerű, sokszor unalmasnak lélekölőnek tűnő gyakorlásban rejlik, és abban, amit a Dojo-ból (edzőterem) át tudunk vinni a ?civil életbe?. Hisz nem a Dojo-ban élünk, életünk csak egy kis részét töltjük keiko gi-ben (edzőruha). Próbáljunk az életben is úgy viselkedni, mint ahogy azt a különböző szabályok, erkölcskódexek, fogadalmak, eskük kérik, és mi ezt megfogadtuk. (A Nabesima szamurájok fogadalma: -1.) Soha ne maradj le másoktól a Busidó követésében. 2.) Tedd magad urad számára hasznossá. 3.) Teljesítsd gyermeki kötelezettségeidet. 4.) Lelkedben a legnagyobb jóakarattal dolgozz mások javára. (JAMAMOTO CUNETOMO: HAGAKURE A szamurájok kódexe, SZENZÁR KIADÓ Budapest, 2001)
Ebben a felfogásban és szellemiségben próbáljuk a tanítványainknak, az általunk már egy darabig megtett, és jónak ítélt úton az irányt megmutatni-megvilágítani.
Hogy követik-e vagy sem, az a saját szabad akaratúktól-döntésüktől függ. Tanítóként befolyásolni ezt nem dolgom, de ha kérik, akkor segíteni igen.